|
Temat: Strefy klimatyczno – roślinne Europy - powtórzenie
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2892 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Jestem nauczycielką geografii gimnazjum. Proponowany przeze mnie scenariusz lekcji opracowany został na potrzeby hospitacji diagnozującej. Proponowany przebieg lekcji jest sposobem na sprawdzenie jednego ze standardów wymagań egzaminacyjnych. Hospitacja diagnozująca Cele lekcji:
Pozyskiwanie informacji o poziomie opanowania przez uczniów umiejętności geograficznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na te, które są wymienione w standardach wymagań egzaminacyjnych,
Wyrabianie poczucia przynależności do grupy, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, dbanie o dobrą relację między uczniami - poprzez pracę w grupach
Forma pracy: praca w grupach 4 -5 osobowych
Metody pracy: operatywne, informacyjne
Środki dydaktyczne: Karty pracy, fiszki z pojęciami i roślinnością Europy, mapa Europy, magnesy, wykresy i tabele prezentujące średnie miesięczne temperatury powietrza i miesięczne sumy opadów. Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjno - porządkowe (podział klasy na 4 -5 osobowe grupy, przydział kartoników z numerami grup). 2. Część wstępna wprowadzenie do tematu lekcji. 3. Zapis tematu w zeszycie ćwiczeń. 4. Przygotowanie uczniów do pracy - ustalenie reguł i zasad. 5. Praca w grupach:
rozdawanie kolejno kart pracy(przedstawione poniżej karty pracy dotyczą jednej grupy)
rozwiązywanie zadań w grupach
sprawdzanie na bieżąco rozwiązań i ocenianie
Karta pracy nr 1
Dokładnie przeczytajcie i przeanalizujcie przydzielony waszej grupie wykres, prezentujący średnie miesięczne temperatury powietrza i miesięczne sumy opadów. Zdecyduj do której strefy klimatycznej pasuje.
(miejsce na wykres)
Następnie przypnij na mapie w odpowiednim miejscu.
POWODZENIA
Karta pracy nr 2
Na przydzielonym arkuszu papieru zostały wypisane rośliny występujące w Europie oraz jedna ze stref klimatycznych. Waszym zadaniem jest wybrać z pośród nich te rośliny, które rosną na obszarze przydzielonej wam strefy.
Klimat podzwrotnikowy morski
mirty wawrzyny oliwki krzewinki
jałowce oleandry buki kostrzewy
trawy drobne rośliny kwiatowe rośliny cebulowe
POWODZENIA
Karta pracy nr 3
Wyjaśnij pojęcie:
Amplituda temperatury
(każda grupa ma do wyjaśnienia inne pojęcie w zależności od polecenia na swojej karcie pracy np.: okres wegetacyjny, średnia temperatur, itp.)
POWODZENIA
Karta pracy nr 4
Średnia miesięczne temperatury powietrza i miesięczne sumy opadów w Atenach 37°58'N, 23°43'E; 107 m n.p.m.
Lp.
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
VII
|
VIII
|
IX
|
X
|
XI
|
XII
|
Rok
|
Temp. opady
|
10,2 45
|
10,5 48
|
12,4 44
|
16,0 25
|
20,6 14
|
25,0 6
|
27,8 6
|
27,6 8
|
24,6 10
|
19,3 48
|
15,4 51
|
12,0 66
|
18,4 371
| Wykonaj polecenie: Oblicz roczną amplitudę powietrza. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
POWODZENIA
Karta obserwacji
Standard wymagań egzaminacyjnych
|
Standard osiągnięć
|
Obserwowane efekty
|
Wyniki końcowe
|
Uwagi
|
II. 1. Odczytuje informacje przedstawione w formie mapy i wykresu; 2. Operuje informacją - porównuje, analizuje i przetwarza informacje oraz wykorzystuje informacje w praktyce
|
1. Uczeń potrafi przyporządkować diagram klimatyczny do typu klimatu
i strefy klimatycznej
2. Potrafi na podstawie zdobytych wiadomości wykonać obliczenia
3. Wykazuje związek między roślinnością naturalną a typem klimatu
4. Interpretuje przebieg zjawisk klimatycznych zawartych na wykresie słupkowym
i liniowym
5. Wyjaśnia pojęcia
|
|
A B C D
A B C D
A B C D
A B C D
A B C D
|
|
A - wszyscy (100%) B - większość (70%) C - niektórzy (25%) D - prawie nikt (0%)
Pohospitacyjna diagnoza
1. Mocne strony uczniów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Słabe strony uczniów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Propozycje dalszych działań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
podpis prowadzącego podpis hospitującego
Jola Fatyga |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|